ساری- ایرنا- از الزامات مهم برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد زیرساخت های مختلف توسعه در کشورمان و از جمله در مازندران است که بدون شک در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در سالی که به عنوان “سرمایهگذاری برای تولید” نامگذاری شده می تواند با رفع مشکلات ناترازی های به ارث رسیده نقش حیاتی ایفا کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد زیرساخت های توسعه همواره مورد توجه دولتمردان بوده است و در این بخش راههای ارتباطی که یکی از ارکان اصلی توسعه را شامل می شود همواره نقش تعیین کننده ای در تحقق این مهم داشته است و دولت چهاردهم نیز با درک این واقعیت مهم و اساسی، با توسعه راههای ارتباطی در مرکز مازندران، در صدد اسشت تا علواه بر افزایش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و همجوار، رفاه عمومی را نیز برای مردم این استنا به ارمغان آورد.
سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیت های اقتصادی را تحریک می کند و با کاهش هزینه های تجارت و نقل و انتقال باعث بهبود رقابت پذیری می شود و در نهایت به رشد اقتصادی ایران و از جمله در مازندران کمک شایانی می کند.
از دهههای اخیر، با پیشرفت فناوری و افزایش نیازهای جمعیت، زیرساختها به یکی از عوامل اصلی تعیین کننده سطح توسعه شهری و اقتصادی تبدیل شدهاند. این واقعیت به خصوص در کشورهایی که به دنبال توسعه شهری به عنوان اولویت اساسی هستند بسیار واضح است و در این مواقع، زیرساختها به عنوان تسهیلکنندههای اصلی برای تحقق رشد و توسعه شهری شناخته میشوند.
زیرساخت عمرانی، به خصوص جادهها و پلها، علاوه بر تسهیل حرکت افراد و کالاها، ارتباطات فیزیکی بین مناطق را تقویت میکند. ایجاد جادهها علاوه بر تسهیل تجارت، به توسعه اقتصادی مناطق نیز منجر می شود و با بهبود امکانات شهری و روستایی، زندگی اجتماعی و اقتصادی را سروسامان می دهد و این زیرساختها مهمترین عامل در شکلگیری یک توسعه پایدار و یکنواخت هستند.
توسعه زیرساختها، راهبرد دولت برای رونق سرمایهگذاری و تجارت در مازندران
مازندران با دارا بودن ظرفیت های ممتاز تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری یکی از مقاصد اصلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می شود که دولت چهاردهم فراهم سازی زیرساخت های لازم برای مشارکت هر چه بیشتر فعالان اقتصادی در این خطه از شمال را یکی از برنامه های راهبردی مهم خود می داند.
کمبود زیرساخت ها به ویژه در حوزه راههای ارتباطی مازندران از جمله چالش های اساسی برای ایجاد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است که دولت چهاردهم با ورود به این بخش در تلاش است تا موانع فراروی این استان شمالی کشورمان را برطرف کند که نمونه عینی آن را می توان در تکمیل محور ساری به تاکام به عینه مشاهده کرد.
مازندران با توجه به ظرفیت های ممتازی گردشگری، کشاورزی و تولیدی از جمله استانهای پیش رو برای جذاب برای سرمایه گذاران محسوب می شود که دولتمردان با درک درست از این مهم برای رونق زیرساخت های این خطه از شمال تاکید ویژه دارند.
گردشگری یکی از مهمترین و پویاترین صنایع اقتصادی جهان محسوب میشود، که در بسیاری از کشورها به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی و اشتغال زایی شناخته می شود اما بدون تردید فراهم سازی زیرساخت ها به ویژه در بخش راه یکی از ابزارهای مهم در این حوزه است. رشد سریع این صنعت در دهه های اخیر تاثیرات گستردهای بر تولید ناخالص داخلی، درآمد ارزی، ایجاد فرصتهای شغلی و توسعهز یرساختهای محلی داشته است.
مدیران ملی و استانی دولت چهاردهم به جمع بندی نهایی رسیدند که نباید از ظرفیت های بی نظیر مازندران برای توسعه اقتصادی و ثروت آفرینی برای کشور غافل شد.
در بین استانهای کشور، مازندران به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، تنوع زیستی جاذبههای تاریخی و فرهنگی و نزدیکی به کلانشهر پایتخت کشور یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور محسوب میشود، با این وجود ظرفیت های بالا بهرهبرداری از ظرفیتهای گردشگری مازندران هنوز به طور کامل محقق نشده و نیازمند برنامهریزی جامع سرمایهگذاری و هدفمند است و در این راستا شناخت مفهوم اقتصاد گردشگری، بررسی اهمیت آن وتحلیل مزایای سرمایهگذاری در این بخش میتواند به توسعه پایدار این صنعت در استان مازندران منجر شود.
توسعه جاده های ارتباطی استان به همراه فرودگاه های این خطه از شمال از جمله زیرساخت های مهمی محسوب می شود که دولت چهاردهم و مدیران استانی برای ارتقای آن برنامه جدی دارند.
طرح تعریض و چهارخطه شدن فاز دوم جاده ساری- تاکام پس سال های چشم انتظار، با اهتمام دولت چهاردهم اکنون در آستانه افتتاح کامل قرار گرفته و در تازه ترین مورد نیز حدود سه کیلومتر از این محور که به کابوسی برای مرگ تبدیل شده بود پایان داد.
تکمیل طرحهای نیمه تمام با هدف سرعتبخشیدن به آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی که بارها از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است، در دولت وفاق ملی نمود عینی یافته و با بهره برداری از طرحهای مهم، به طلسم چندین ساله آن نیز پایان خواهد داد.
چهار خطه شدن جاده ساری – تاکام طرحی به جای مانده از دولت های گذشته
طرح چهار خطه کردن جاده ساری- تاکام که ادامه عملیات اجرایی چهار خطه کردن مسیر ساری – سمنان محسوب می شود سال ۱۳۸۴ در جریان سفر استانی دولت نهم مصوب شد. ۱۷ کیلومتر از این پروژه ۲۱ کیلومتری در دولت دوازدهم افتتاح شد.
تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده این جاده که به کابوسی برای ساکنان حاشیه این مسیر تبدیل شده بود مورد توجه دولت چهاردهم قرار گرفت و با بسیج امکانات و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود و تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح به مرحله بهرهبرداری کامل رسید.
رییس پلیس راه مازندران گفت: جاده ساری- تاکام یکی از شریانهای اصلی و برون شهری شهرستان ساری در مسیر مازندران – سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته و بویژه در تابستان با حجم زیاد ترافیک مواجه است و در برخی مواقع نیز شاهد تصادفات مرگباری است.
سرهنگ هادی عبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح، ۱۷ کیلومتر از مجموع ۲۱ کیلومتر از مسیر ساری- تاکام سال ۹۹ افتتاح شد اما چهار کیلومتر باقیمانده به حال خود رها شد که از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، تلاش مسئولان و دولتمردان برای ادامه تکمیل این مسیر با جدیت فراوان آغاز شد.
وی با بیان اینکه تکمیل این طرح عمرانی نیمه تمام مورد تاکید مسئولان استانی، شهرستانی است گفت: تکمیل چهار خطه شدن جاده ساری- تاکام در کاهش بار ترافیکی و همچنین آمار مرگ و میر مربوط به تصادفات رانندگی نقش بسزایی دارد.
این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد نواقص موجود در طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری – تاکام از جمله شامل احداث دور برگردان، روگذر و زیرگذر با اهتمام و تلاش شبانه روزی مسئولان دستگاه های اجرایی و دولتمردان رفع شود تا با تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده، این محور چهار خطه به طور کامل زیر بار ترافیک قرار گیرد.
جاده ساری- تاکام یکی از شریانهای اصلی و برونشهری ساری است که محور اصلی تردد مازندران با سمنان نیز محسوب میشود و در تعطیلات پایان هفته به ویژه ایام تابستان بار ترافیکی بالایی دارد و همین امر نیز باعث بروز تصادفات جرحی زیادی در این محور ارتباطی شده است.
قطعه دوم محور ساری به تاکام آماده افتتاح
فرماندار ساری با بیان اینکه طرح چهار خطه شدن محور ساری- تاکام از جمله مصوبات سفر اول رئیس جمهور، ۲۱.۳ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۱۷ کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده است، گفت: قطعه یک محور ساری- تاکام به طول ۱۳.۳ کیلومتر با هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال اعتبار و قطعه دوم این محور نیز به طول ۳.۷ کیلومتر با ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است و هم اکنون سه پیمانکار در قالب چهار قراداد در حال تکمیل این طرح به طول چهار کیلومتر هستند.
محمدعلی نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اهتمام دولت مردمی چهاردهم در تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح و پیگیری های جدی مدیران دستگاه های ستادی و اجرایی مربوط به استان، قطعه دوم محور ساری- تاکام به طول ۲.۹ کیلومتر قابل افتتاح است.
وی با بیان اینکه تکمیل ۲.۹ کیلومتر از قطعه دوم جاده ساری – تاکام با تلاش شبانهروزی دستگاههای اجرایی و همراهی مسئولان استانی و ملی امکان پذیر شد و پیگیری های لازم برای تکمیل ادامه این طرح با جدیت در دستور کار است، خاطرنشان کرد: این مسیر یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی مرکز استان مازندران است که نقش بسزایی در تسهیل تردد مردم، کاهش ترافیک و توسعه ارتباطات جادهای دارد که با حمایتهای بیدریغ استاندار مازندران و اهتمام دولت وفاق ملی با برگزاری جلسات مکرر، بازدیدهای میدانی و پیگیریهای مستمر، روند اجرای این طرح تسریع شد و امروز شاهد بازگشایی بخشی از این مسیر هستیم.
وی با اشاره به نقش موثر وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در پیشبرد این طرح، افزود: همواره در مسیر توسعه، سختیها و محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره مردم شود. اما همراهی و صبر مردم در کنار تلاش مسئولان، زمینهساز تکمیل طرح ها و بهبود شرایط خواهد شد. بیتردید، هدف ما رفاه و آسایش مردم است و در همین راستا، نهتنها ادامه این طرح، بلکه سایر طرحهای نیمهتمام شهرستان نیز با جدیت دنبال خواهد شد تا در سریعترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسند.
فرماندار ساری تصریح کرد: طرح تعریض محور ساری به تاکام که یکی از مسیرهای حیاتی و پر اهمیت مرکز استان محسوب میشود با حمایتها و پیگیریهای ویژه استاندار و برگزاری جلسات متعدد برای رفع موانع و تسریع در عملیات اجرایی، ۲.۹ کیلومتر از این طرح مهم به بهرهبرداری رسید.
تکمیل طرح تعریض جاده ساری- تاکام نیازمند ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار
نوبخت، اعتبار مورد نیاز تکمیل طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری – تاکام را ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح به طول ۲۱ کیلومتر از سال ۸۸ آغاز شد و تاکنون ۱۷ کیلومتر از این مسیر با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی افتتاح و بهرهبرداری شد.
وی خاطرنشان کرد: قرارداد تکمیلی قطعه یک محور ساری- تاکام (پل اسفیورد و عبوری علوی کلا) و شش خطه داخل محدوده هولار و عملیات تکمیلی به طول ۱۳.۳ کیلومتر با هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال اعتبار و با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی بهصورت چهار خطه بهرهبرداری شد.
فرماندار ساری افزود: در بخش دوم، قرارداد تکمیلی قطعه ۲ (عبور علوی کلا تا سه راهی تاکام) به طول ۳.۷ کیلومتر از مجموع هشت کیلومتر قطعه دوم حد فاصل عبور سرکت تا سه راه تاکام با ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار و با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی در حال انجام است.
نوبخت ادامه داد: بخش سوم قرارداد تکمیلی شامل احداث پل روستای گلورد به طول ۷۲ متر در سه دهنه با ۱۷۱ میلیارد ریال اعتبار و با میانگین پیشرفت فیزیکی ۲۶.۳ درصدی نیز در حال انجام است و به گفته پیمانکار، هفته آینده نسبت به آسفالت مسیر ورودی روستای «ستنکه لته» اقدام خواهد شد.
وی قرارداد چهارم تکمیلی با پیمانکار را نیز شامل قرارداد تهیه و نصب بلوک های بتنی مفصلی و لولایی جدا کننده ترافیک (نیوجرسی) به طول ۱۰ کیلومتر از محور ساری – تاکام به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی در حال انجام است.
ساری- ایرنا- عملیات اجرایی طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری-تاکام که از سال ۱۳۸۸ آغاز شد…
ساری- ایرنا – فرماندار مرکز مازندران، تامین اعتبار از محل مولد سازی اموال دولتی را راهکاری…
ساری- ایرنا- سخنگوی اورژانس مازندران گفت: واژگونی یک دستگاه مینیبوس در محور ساری-تاکام ۶…
ساري-ايرنا- معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تكميل عمليات چهارخطه شدن جاده قائمشهر- فيروزكوه از…